Framme i Kuala Lumpur

Av Ingemar Pongratz

Utanfor Ascott av Ingemar Pongratz

Efter att tillbringat 8 nätter i Langkawi så var det dags att resa vidare. Denna gång så bestämde vi oss för att testa Malaysia’s huvudstad, Kuala Lumpur. Så från Langkawi, tog vi flyget och så var vi plötsligt Framme i Kuala Lumpur

Kuala Lumpur och Langkawi är olika världar, helt klart, på många olika sätt. Kuala Lumpur, i alla fall där vi var, är en hypermodern stad fylld med skyskrapor, välutbyggd infrastruktur och mycket folk, medans Langkawi är litet, helt klart mindre stress och lugnt.

Vi bodde på ett lägenhetshotell i Kuala Lumpur, som ligger mitt inne i stan. Hotellet heter Ascott och är helt OK. Det finns en bar brevid, Tuju’s som hade en väldigt bra frukost och bra lunch / middag. Väldigt stora portioner och trevlig personal så vi åt där flera gånger.

Poolen på Ascott Kula Lumpur av Ingemar Pongratz

När vi inte var där och åt så promenerade vi runt om i stan. Det finns helt klart mycket se, stora shoppingcenter, där det finns mycket att göra. Staffan och Lia gick runt i China Town men det skippade vi. Vi har egentligen aldrig uppskattat promenader och shoppingturer ute i värmen, men dom gillar det så vi tog oss tillbaka till hotellet och badade i poolen.

Kuala Lumpur är rätt fint, men lite generiskt. Staden känns mer välorganiserat jämfört med till exempel Bangkok, men den saknar charmen som Bangkok har.

Men jag är glad att vi besökte Kuala Lumpur.

Petronas av Ingemar Pongratz

Vi borde dock ha bott i ett annat hotell, poolen på Ascott var trevlig och bra, men barn som kommer från stranden i Langkawi och som har bott i hotell med stora pooler tyckte att det var lite för lite att göra i den poolen. Så det var en miss, men vi tänkte oss inte för helt enkelt. Men det gick bra, och som sagt Ascott är en bra hotell med stora lägenheter och bra service.

Vi får se i framtiden om vi reser tillbaka till Kuala Lumpur, egentligen märkte Louise, Katta och jag att vi gillar Bangkok och Thailand, och vi vill nog åka tillbaka dit snart igen.

Utsikt av Kuala Lumpur av Ingemar Pongratz

Solnedgång i Kuala lumpur av Ingemar Pongratz

Men vi får se hur vi gör och när vi i så fall åker. Det känns som att det blir till sommaren

Mer om Singapore i nästa inlägg!

Ingemar Pongratz signing off!

Written by

Ingemar Pongratz är forskare och EU konsult med erfarenhet från Karolinska Institutet och forskning inom receptor biologi. Ingemar Pongratz hjälper även företag att söka offentlig finansiering, till exempel från Horizon 2020, Eureka och Eureka Eurostars Här skriver Ingemar Pongratz om resor både såna som görs som semester och som görs inom jobbet