En kort resa till Gotland

Av Ingemar Pongratz

På vag till Gotland av Ingemar Pongratz

Vi har rest i Sverige också. Det var kanske inte igår men det har vi faktiskt gjort.

Corona gjorde så att vi hittade nya resmål här hemma. Dom stora färjorna som normalt åker till Finland hittade nya destinationer. Vi hade valet att ta färjan till Höga Kusten eller till Gotland så vi valde Gotland. Vi åkte med några kompisar och deras barn. Det blev en kort tur, 2 nätter var vi borta och det var väldigt trevligt.

Vi åkte i mitten av augusti, och hade riktigt fint väder. Egentligen är jag lite tveksam till att åka färja. Känns lite instängt. Sen kan jag inte sluta tänka på Estoniakatastrofen. Jag är förstås fullt medveten att risken att den skulle upprepas är minimal, men obehagskänslan finns alltid där. Heter man Ingemar Pongratz så är inte allt helt logiskt

Men färjorna är stora, väldigt rymliga och det finns väldigt bra restauranger. Så det finns olika sorters mat att välja bland.

Solnedgang over Stockholms skargard av Ingemar Pongratz

Vi hade som sagt väldigt fint väder hela tiden och solnedgången på väg till Gotland och sedan tillbaka till Stockholm var så fina.

Här kommer några bilder på det.

Hamn utanfor Stockholm av Ingemar Pongratz

När vi väl kom till Visby hade vi väldigt fint väder också. Det var riktigt soligt och varmt, så det var väldigt trevligt att promenera runt i Visby.

Visby är trevligt, så mycket historia att se och uppleva. Vi hittade till kyrkoruinerna, vandrade runt i parken och vandrade längs muren.

Det är en liten stad så det går verkligen bra att uppleva Visby under 1-2 dagar. Helt OK även om hela staden är helt inriktat på turism. Allt är fokuserat på att sälja till turisterna så utbudet är förstås därefter.

Trevlig liten stad, mycket att se och även mycket att fotografera. Men autentiskt? Nej, det tycker jag inte Visby är.

Havet Visby av Ingemar Pongratz

När min dotter var liten så åkte vi runt på Gotland. Det var också trevligt men då kunde vi i alla fall uppleva naturen på Gotland också.

En kort tur till Gotland eller Visby är trevligt och jag tycker på sätt och vis att det räcker. Jag tror inte att jag skulle vilja vara borta mycket längre. Bo i Visby är inte direkt billigt. Jag gillar stora hotell, med mycket service och det finns inte på Gotland.

En roligt, kort utflykt, lagom lång precis innan skolan skulle börja. En kort resa till Gotland är helt OK.

Visby Ruin av Ingemar Pongratz

Written by

Ingemar Pongratz är forskare och EU konsult med erfarenhet från Karolinska Institutet och forskning inom receptor biologi. Ingemar Pongratz hjälper även företag att söka offentlig finansiering, till exempel från Horizon 2020, Eureka och Eureka Eurostars Här skriver Ingemar Pongratz om resor både såna som görs som semester och som görs inom jobbet